28 Aralık 2012 Cuma

El çizimi


Kısa bir aradan sonra döndüm! Eminim beni hiç özlemediniz. Zaten bi tane bile takipçim yok. O yüzden özlenecek ölçüde önemli olduğumu düşünmüyorum ^^

Kısa aranın ardından nefret ettiğim bir konuya değinerek dönüyorum. Evet, başlarda bol bol adı geçen, en baş belası diye belirttiğim konuya gelmiş bulunmaktayız. Çizim yapan herkese sinir kirizi geçirten el çizimi. Ne kadar kassanız da ilk seferde asla istediğiniz gibi olmayacaktır, bu yüzden baştan tavsiyem, olmadı diye dert edip vazgeçmeyin. Uğraşmaya devam edin, çalışın, çabalayın, benim gibi eşek olmayın :p


Konuyu daha fazla dağıtmadan hemen olaya girelim. Bildiğiniz gibi , tüm vücut parçalarını bloklar halinde taslaktan çiziyoruz, el çiziminde de bu aynı. Eli oluşturan temel parçaları bloklar halinde çizerek, el çizimini biraz daha kolaylaştırmak mümkün. Tek yapmamız gereken, blokları doğru yerleştirmek.(demesi kolay lan sen yerleştir o kadar basitse demeyin, ben bunu yazarken ne kadar lanet bir iş olduğunu bilerek yazıyorum^^)

El çizimine başlamak için, eli oluşturan parçaları bir inceleyelim. El, bilek, tarak kemiği ve parmaklardan, ve de bunları oluşturan bir eklemlerden oluşur. Basitçe, parmak boğumları silindir, bilek kesik ce geniş bir koni, tarak kemiğinin olduğu orta kısım ise yelpazeye benzer bir blok halinde çizilebilir. Şimdi, parmakları açık dümdüz duran bir el çizimini aşamalarıyla görelim:

1- Öncelikle el bileğini ve tarak kemiğini aşağıdaki gibi çiziyoruz. 


2- Daha sonra parmak eklemlerinin olacağı noktaları belirliyoruz.

3- Parmakların her boğumunu birer elips gibi düşünerek baş parmak hariç diğer tüm parmakların taslağını çiziyoruz.

4- Baş parmak için eklediğimiz çizgi, eklemin başladığı yerdir. Elin tam ortasıyla aynı hizada parmağın diğer bir eklem noktası daha vardır. Bu eklem noktasını ve parmağı aşağıdaki gibi çizmeliyiz.


5- Baş parmağı ele bağlayan orta deriyi çiziyoruz.

6- Nasıl, ele benzer bişeyler çıktı sanırım... Son olarak parmakları bağlıyoruz(ne demek istediğimi resimden anlarsınız zaten.

7- Eklemlerin yerlerini belirleyerip hafifçe belirerek, parmak taslaklarını birleştiriyor ve taslağı gerçek hale getiriyoruz. Bitmiş hali aşağıdaki gibidir.


Eveet... Devam edelim. Bu çalışmanın amacı, eli oluşturan blokları öğrenip, komplike pozisyonlara referans oluşturmaktı. Şimdi de bu blokların yandan görünüşünü inceleyelim.


Daha önce de belirtitiğimiz gibi, baş parmak ekleminin ilk kemiğinin boyu, tarak kemiği bölgesinin yarısı kadardır.

Aşağıda da baş parmağın hareketini gösteren bir çizim var:


Biraz daha komplike açılara bakalım. 3/4 görüntüler gibi mesela. Eklemlerin tümsek nölgelerini çizmeyi sakın atlamayın.

Daha komplike hareketlere geçelim. Unutmamanız gereken bir detay, aynı vücut çizimindeki gibi el çiziminde de tüm taslağı şeffafmış gibi çizmeniz gerekir, daha üç boyutlu düşünebilmeniz için. Parmaklara form vermekte zorlanıyorsanız eklemlerin birbirine nasıl geçtiğini hayal edin. Aşağıda bazı örnekler var:


















Yukarıdaki ve aşağıdaki örnekte gördüğünüz gibi, üç boyutlu düşünmek için görünmeyen bölgeleri de görünüyormuş gibi çizmeniz gerekli.





Bu konuda söyleyebileceklerim bu kadar. Tabii ki farklı çizim yöntemleri de var ama ben her zamanki gibi kendi tercih ettiğimi açıkladım. İlk başlarda taslak haline getirme çalışmasını pek sağlıklı yapamayabilirsiniz. Bu yüzden bol bol gerçek el resimlerini veya 3D modelleri taslağa döküp aynını çizme çalışması yapın. Zaten ilk başlarda hiçbir model olmadan istediğiniz hareketi yaratmanız imkansıza yakın derecede zor olacaktır, bu yüzden hiç strese gerek yok.^^ Bol bol modelleme yapın. Zaman içinde ilerleteceğinize eminim, benim gibi bi odun bile şu an çizebiliyorsa siz dünden çizersiniz abi. Hepinize kolay gelsin, iyi çizimler ^^

18 Aralık 2012 Salı

Çizerken Yaşadığımız Bazı Genel Problemler ve Çözüm Önerileri


Bütün gördüğüm tutorialleri uyguladım, yine de birşeyler yanlış ama ne... İşte bu, amatör çizerlerin yaşadığı en büyük sıkıntılardan biri. Hatalı birşey olduğunun farkındasınız, ama nasıl düzelteceğinizi bilmiyorsunuz. Etrafınızda yorum yapacak biri de yok (veya var ama nasıl düzeltileceğini bilmiyor) İşte böyle durumlarda yardımcı olması açısından, en sık yapılan yanlışları ve olası çözüm yollarını toparlamaya çalıştım. Umarım faydalı ve açıklayıcı olur.



1- Kafa basık görünüyor.
Kafayı çizdiniz, saçları da eklediniz, ama kafada bir basıklık var, böyle ortadan şişkin, tepeden basık görünüyor yerküre gibi xD. Bu durumun iki açıklaması olabilir. Birincisi, kafayı oluşturacak daireyi basık çizmişsinizdir ki bu nadir görülür. İkincisi ve en önemlisi, saçları yanlış çizmişsinizdir. Saçları çizerken kafanın dairesel şeklini bozmamaya dikkat edin. Üst tarafı dümdüz bir çizgi halinde çizerseniz kafanın basık görünmesi kaçınılmaz. Gözlerin arasını farla açık çizmekte yüzü biraz basık gösterir, dikkat.


2- Gözler simetrik görünmüyor.

Karşıdan çizimlerde, gözlerin ilk başta biraz asimetrik olması normal. Bu olayı aşmak için, öncelikle göz çizimi aşamalarını iki göze aynı anda uygulayın. Önce bir gözü bitirmeyin. İkincisi, gözlerin eşit boyda olduğundan emin olmak için iki göü birleştiren silik çizgiler çekerek boyutlardan emin olun. Aynı şeyi kaşlar için de yapın. Göz merceklerini çizerken de birinci bittikten sonra ikincide aynı yere aynı biçimde yerleştirmek için sürekli ilk çizimi referans alın.

3- 3/4 görünümlerde gözler tuhaf görünüyor.

Bunun sebebi büyük ihtimalle uzakta kalan göze şekil verememenizdir. Uzaktaki gözün şekli veya boyutu yanlıştır. Uzaktaki gözü asla yakındakiyle eşit çizmeyin. Bkz.Göz Çizimi sayfası

4- Gözler faklı yönlere bakıyor gibi görünüyor.

Eğer karakteriniz şaşı görünüyorsa bunda iki sebep olabilir. Birincisi, göz merceklerini doğru yerlere çizmediniz. İki, gözlerin odaklandığı nokta aynı değil. Birincinin çözümü göz merceği çizimlerinde doğru olan tarafı referans alıp tekrar çizmek. İkinci problemde ise, göz bebeklerini çizmeden önce iki göz bebeğinin de olması gereken yeri çarpı ile işaretleyin. Çarpının orta noktası gözün merkezidir. Göz bebeğini ona göre ve eşit çizin. Hala olmuyorsa(ki bu nadirdir) iki gözü ortasından bölecek bir çizgi geçirip o çizgiyi referans alarak göz bebeklerinin yerini belirleyin.

5- Göz ışıltıları gerçekçi değil.

Dairesel değil öylesine çizmiş olabilirsiniz. Gözün küresel bir yapı olduğunu unutmayın. Örnekleri inceleyin.

6- Yan duruş pozisyonlarında omuzlar yanlış görünüyor.

Yana dönük duran pozisyonlarda sık görülen bir problem. Muhtemelen uzakta kalan omzu da yakındakiyle eşit çizdiniz. Gerideki omzu açıya göre daha dar çizmelisiniz. Ayrıca uzakta kalan omzun görünmeyen yerlerini de çizerek bu problemi azaltabilirsiniz.


7- Kollar-bacaklar çok düz.

Bloklar halinde çizerken kolun-bacağın şeklini dümdüz bir dikdörtgen gibi çizerseniz bu problem oluşur. Kolların ve bacakların esas şekline uygun çizimler yapın. Ayrıca kol ve bacakların anatomik yapısını, kaslarını inceleyin. Kollarda bisepsleri atlamayın.

8- Dirsekten kırık olan pozlarda kol gerçekçi durmuyor.

Muhtemelen kolun alt kısmını fazla uzun çizdiniz, dirseği de yanlış konumlandırdınız. Kol çizimiyle ilgili ayrı bir konu zaten açmayı düşünüyorum, ama öncesinde şunu deneyin: Referans resimde el bileği ve dirseğin nerede başlayıp bittiğine dikkat edin. Gerekirse o noktalardan iki çizgi çıkarın ve o şekilde çizin.


9- Üst vücut fazla uzun oldu.

Bunda çok sebep olabilir, ama genel sebep göğüs kafesiyle leğen kemiğinin arasındaki bölgeyi fazla uzun çizmek. Karın boşluğunu çok uzun çimeyin, leğen kemiği ve göğüs kafesi bloklarını yaklaştırın.

10- Bacaklar dengeli görünmüyor.

Ayakların olması gereken yerleri yanlış çizdiniz muhtemelen. Ayakların olması gereken yeri tekrar çizin. Dizlerin konumuna dikkat edin, gerekirse dizler için de bir referans çizgi oluşturup doğru çizdiğinize emin olun.

11- Erkek karakter kız gibi oldu.

Eğer daha maskulen olsun istiyorsanız hatlarını keskinleştirin. Gözleri, vücudu ve yüz şeklini daha köşeli çizin.

12- Omuzlar fazla geniş duruyor.

Omuz başlarını oluşturacak daireleri göğüs kafesi blokuna fazla uzak çizdiniz muhtemelen. Yakınlaştırıp tekrar deneyin.

13- Karakterim farklı açılardan farklı biri gibi görünüyor, benzemiyormuş gibi hissediyorum.

Bu da çok yaygın bir problem. Yüz hatlarını ön ceğheden belirledikten sonra, yüz detaylarını diğer açılardan da korumalısınız. Karakteri farklı açılardan çizerken, çene boyu, göz şekli ve büyüklüğü, burun biçimi gibi detaylara dikkat edin. Gerekirse kareli bir kağıda ilk çalışmalarınızı yapın ki boyutları daha iyi görebilesiniz. Farklı açılarda yüz detaylarını korumaya çalışın.

14- Alın çok dar görünüyor.

Saçları yanlış yere çizdiniz veya gözler fazla büyük. Saç çizerken alnı oluşturacak boşluğu da bırakın. Gözlerin olması gereken yeri zaten anlatmıştık, oradan yukarı doğru genişlemesi söz konusu değil, sadece aşağı doğru genişleyebilir. Saç çizgisini de çok aşağıdan çizmeyin. Yüzü oluşturan ana dairenin 1/3 ü göz, 1/3 ü alın, kalan 1/3 ü ise saç için ayırın. Bu oranı bozmamaya çalışın.

15- Poz gerçekçi durmadı, karakter robot gibi duruyor.

Detayları atlamış olmanız muhtemeldir. İnsan anatomisini inceleyin, insan vücudunun kıvrımlarını, kasların duruş şekillerini bol bol inceleyin. Unutmayın ki gerçek insan vücudunun detaylarını bilmeden ve bol bol deneme yapmadan gerçekçi bir çizim yapmanız kolay olmayacaktır.


15 Aralık 2012 Cumartesi

Saç Çizimi / 2

Tekrardan selamlar... Saç çiziminin ikinci bölümündeyiz. (herkesin okuması yazması olduğuna göre görmüştür zaten. Giriş cümlesi bulacağım diye ne kadar kastıysam artık, bildiğin saçmaladım.) Bu bölümü saçlarda farklı hareketlerin çizim teknikleri ile açmak istiyorum. Malum, animeyi karizma yapan şeylerden biri de, tam karizma yapılması gereken anda hızır gibi yetişen rüzgarın(!) savurduğu saçların dalga dalga dalgalanması ^^


Her türlü hareket gibi, saçlardaki hareketleri de verebilmenin anahtar noktası, hareketin yönünü iyice analiz etmek. Hareketi yaratan her neyse (hoplama, zıplama, rüzgar, su vs.) onun hareket şekli, saçların da hareket yönüne dair bir referanstır. Saçlar, vücudun hareketi söz konusu olduğu durumlarda her zaman TERS yöne hareket ederler, bunun sebebi vücudun hareketinin yarattığı rüzgardır. Durağan bir durumda ise, sadece rüzgarın yönünü ve sertliğini belirlemek yeterlidir.

Aşağıda rüzgar ve harekete göre saçların hareketiyle ilgili referans çizimler var:








Şekilleri incelediğimizde hareketin ne yöne ve nasıl bir doğrultuda ilerlediğini görürsünüz. Bu hareketleri çoğaltabiliriz, ama mantığı anladıysanız pekte gerek yok. Sonuçta önemli olan olayın püf noktasını anlayabilmek.

Aşağıdaki resimlerde, vücudun hareketi olmaksızın rüzgarın saçlara kattığı hareketi görebilirsiniz.























 Hareket hakkında söyleyeceklerim bu kadar. Şimdi ışık-gölge, tarama gibi daha detaylı konulara geçelim isterseniz.

Saç çizimini bitirdikten sonra yapmamız gereken ilk şey, ışıklı-gölgeli alanları belirleyip gölgelendirmeye başlamak. Saça illa ki geniş ışık alanları çizmek zorunda değilsiniz. Gölgelendirme ve ışıklandırma işlemini yaparken saçın kabarık bölümlerini ve daha içte kalan kıvrımlarını göz önüne alın. Saçı tek bir kalıp gibi çizseniz bile, ışıklara tel tel izlenimi vermeniz gerekiyor, bunun için de tarama yöntemini kullanıyoruz.

Tarama genellikle koyu renk saçlarda ışığın yansımasını uygulamak icin bir kullanılan bir yönten. Tarama yapabilmek için ince uçlu brush pen veya sivri uçlu bir rib(metal uç) kullanmalıyız.(ikincisi zahmetli olduğundan birinciyi kullanıyor herkes)

Tarama konusuyla ilgili çok geniş bilgileri mürekkepleme bölümünde zaten vereceğim. Ama şimdilik ön bilgi olması açısından, koyu renk ve açık renk saç taraması ile ilgili birkaç bilgi paylaşalım.

Önelikle, saçtaki ışıltıları belirleyip çiziyoruz:


Artık taramaya başlayabiliriz. Eğer ilk kez yapacaksanız, boş bir alanda çalışmanız daha iyi olur. Tarama yaparken dikkat edeceğimiz şey, çizgimizin başladığı noktadan bittiği noktaya doğru incelmesi. Bunun için de başta çok baskı uyguladığımız kaleme sonlara doğru baskıyı azaltarak bitirmek. Mekanik ve ucu kesik biten çizgiler çizmeyin, çizgilerin büyütülmüş kali aşağıdaki gibi görünür:


Önce üst, sonra alt tarafları çizdiğimiz ışıltı alanını çok fazla doldurmadan tarıyoruz.


Taramaları bitirdikten sonra kalan alanları siyah renk ile doldurup bitiriyoruz.

Daha açık renkteki saçlar içinse ton kullanmalıyız. Üç türlü yöntem var, letraton(screentone) kağıtları uygulayıp kazıma yöntemi ile taramak, beyaz mürekkep ile taramak, veya Manga Studio vb. programlardan faydalanmak. Her üç yöntemde de mantık yukarıdakinden farklı değil, sonuç ise yine aynı.


Çok açık renk saçlar zaten beyaz kaldığından, ışık yansıması çizmeye gerek kalmaz. Orta ve açık renk tonundaki saçlara uygulamamız gereken işlem gölgeleme.

Bu uygulamada gölgelenmesi gereken (veya tercih edilen bölgeler:

- Saçın arkada kalan tutamları,
- Saç tutamlarının veya kıvrımlarının içte kalan alanları,
- Saç tellerinin aralarda kalan kısımları,
- Işığın geliş yönüne göre, üzerine başla tutam düşmüş bölümler.
- Eğer görünüyorsa, saçın ayrıldığı ve iç noktalar

Aşağıda örnek bir gölgelendirme görebilirsiniz. Yukarıda yazılan alanları buradan inceleyin:
Saç çizimi konusunda söyleyeceklerim bu kadar. Zaten daha fazla yazacak birşey de yok, gerisi uygulama ve deneme yanılma yollarıyla öğrenilen şeyler. Bu konudan sonra çizimlere biraz ara verip başka konulara yönelmeyi planlıyorum, ana çok uzun süre değil tabi. Herkese kolay gelsin, hepinize iyi çizimler ve iyi haftasonları ^^

14 Aralık 2012 Cuma

Saç çizimi / 1

En baş belası iki konudan ikincisine gelmiş bulunmaktayız.(tahtı kaptırmıyor şu an için, ilk sırada ne çizimi var sürpriz olsun^^) Aslında saç çiziminin bu kadar "bela" olmasının sebebi, saçların çeşitliliği ve yapısı, ve anime tarzı saç çizimlerinin normal insan saçına göre çok daha komplike olması.

Saç çizimi hakkında her türlü saç modeli için birer tutorial çizsek yine yeterli olmaz, çünkü her modelin kendine özgü çizim tarzı var. Ama genel geçer şeyleri anlatabilir ve belli başlı tarzların temel noktalarını belirtebiliriz.

Saç çizerken dikkat etmemiz gereken çok önemli iki nokta var: Saçı çizmemiz gereken yeri doğru tespit etmek ve saçın hacmini doğru çizmek. Bu noktaları doğru şekilde uyguladıktan sonra, farklı stilleri zamanla, çalışarak öğrenmek mümkün zaten. İsterseniz saçın çizilmesi gereken doğru nokta ile başlayalım. Aşağıdaki resimlerde, saç çizgisi ile ilgili birkaç referans çizim görebilirsiniz.

Peki bu saç çizgisini nasıl bulacağız? Aşağıda basit adımlarla gösteriyorum:

1- Kafa taslağı çizimini herkes hatırlıyor sanırım. Kafa taslağımızı çizdikten sonra, dairenin üst kısmında kalan boşluğu ikiye bölen bir çizgi ekliyoruz. (Bu çizgiyi alnın genişliğine göre daha aşağı veya yukarı alabilirsiniz. Ne kadar geniş bir alın çizmek istediğinize göre değişir.)

2- Bu çizgi saçların başlaması gereken nokta oluyor. Şimdi aşağıdaki iki stilden birine göre saç çizgisini çizebiliriz.



Bu kadar. Artık saç çizgisi kullanıma hazır.^^

İkinci noktaya, yani saçın hacmine geçelim. Saçın hacmi elbette karaktere ve saçın yapısına göre değişir. Dalgalı saç düz saça göre daha hacimli, yetişkinlerin saçları çocuklara göre daha hacimsiz olur. Ama aşağıda saçın maksimum ve standart hacmini görebilirsiniz. Saça hacim verirken dikkat etmeniz gereken nokta, kafanın şeklini bozmamak. Yani saçın çıkış noktası kafa olduğuna göre, saçlar kafanın şekline göre şekil alacaktır.

Gördüğünüz gibi, saçın hacmi ne olursa olsun kafanın şekline göre, yani kafanın şişkin olduğu yerde şişkin bir şekilde ilerliyor. Saçın uzunluğu veya kısalığı farketmez. Üst tarafı basık çizmemeye dikkat edin. Yukarıda gördüğünüz taslak çizgisini iyice alışana kadar çizmeye devam edin.

Biraz da ayrıntılara girelim. Bildiğiniz gibi, üç tip farklı saç var; düz, dalgalı ve kıvırcık. Bu saç tiplerinin çizimlerini inceleyerek devam edelim.

Aynı modelde farklı üç saç tipinin görünümü


Düz saç, manga çiziminde en sık rastladığımız stil. Düz saçlar, kafanın şekline göre düz bir çizgi halinde aşağı iner,  uçları sivri veya tek bir çizgi halinde çizilebilir, artık sizin vermek istediğiniz stile kalmış.

Uçları düz biten düz saç örneği
Uçları sivri biten düz saç örneği
Düz saçların tel yapısını aşağıdaki biçimde çizebilirsiniz.


Dalgalı saçlara geçelim. Bu saç tipi düz saçlara göre biraz daha komplike. Çünkü yer yer hacmi ve dalgaların boyutları vs. biraz şaşırtıcı olabiliyor. Dalgalı saçlar, ortada genişleyen, aşağı doğru daralan çizgiler halinde aşağı uzanır. Uçları içe veya dışa kıvrılmış şekilde biter.

Dalgalı saç tiplerini aşağıdaki gibi çizebilirsiniz:

Dalgalı saç toplu olduğunda da aynı özellikleri gösterir. Aşağıda güzel bir örnek buldum:


Bu da toplu olmayan dalgalı saçlara bir örnek:



Gelelim kıvırcık saçlara (genelde bu lüleli ve uzun saçlara "princess hairdo" deniyor) Kıvırcık saçlar, lüleler halinde kıvrılan, çizerken de insanı deli edebilen saçlardır.(yandaki resimde gördüğünüz gibi)  Bu tip saçın lülelerini çizmek için biraz hileye ihtiyacınız olabilir^^ Öyleyse alın size hile:









- İlk önce lülenin genişliği, şekli ve boyuna göre basit bir diktörgen halinde çiziyoruz. Daha sonra bu dikdörtgeni yatay çizgilerle bölüyoruz.(Resim 1)


-Daha sonra böldüğümüz çizgileri sağdaki gibi, birbirinin içinden geçen spiraller haline getiriyoruz. Kıvrımların uca doğı incelip diğer uca doğru kalınlaşmasına dikkat edin. Çok mekanik bir şekilde nölmemeye çalışın.







- Gereksiz çizgileri silip spirali tamamlıyoruz. illa yandaki kadar Düz olmak zorunda değil, gittikçe ortada genişleyen bir şekil de verebilirsiniz.


- Spiralin keskin köşelerini yumuşatıyoruz ve saçın ucuna küçük bir kıvrım ekliyoruz. Spiralin etrafına daha ince saç tutamları eklemek yoluyla daha gerçekçi bir görünüm elde edbilirsiniz. Ayrıca spirali saç telleri gibi tararsanız daha gerçekçi bir görüntü oluşur. Lülenin çıkış noktasını her zaman ince çizmelisiniz, aklınızda bulunsun.




Lülelerin sıklığına ve genişliğine tamamen siz karar vereceksiniz. Eğer çok sık sarılı lüleler, yani Victorian dönem saçları benzeri maşalı saçları(kızlar ne dediğimi anlamıştır) çizerken de, ilk adımdan sonra hiç spirale başlamayıp son adıma geçerseniz istediğiniz model ortaya çıkar.

Kıvırcık saç, illa da böyle lüleli olmak zorunda değil, bunun bir de sadece ince dalgalı modeli var. Onu da aşağı inerken havisler çizerek inen saç telleri ile çizebilirsiniz. aşağıda iki tip kıvırcık saçın karşılaştırmasını içeren bir örnek çizim var:

Ufak bir not, uzun vadede bol bol kullanacağınız bir karakter yaratma niyetindeyseniz şu lüleli saçlardan kullanmayın derim. Çünkü farklı açılardan ve özellikle haraket halinde, aksiyon sahnelerde falan çizmek işkence olabiliyor.(hoş böyle kokoş saçları olan bi karakter niye aksiyon içinde olur onuda pek anlamıyorum.)

Son olarak size bol bol kopya çekin diye sağdan soldan topladığım farklı tip ve modellerde saç örnekleri paylaşıyorum. İster olduğu gibi çizin, ister eklemeler ve değişiklikler yaparak, size kalmış artık. Banane zaten. İsteyen istediği gibi çizer.










































Bu bölüm de burada bitiyor ^^ Gelecek bölümde saçlarda ışık ve gölge, tarama, saç renklerinin siyah beyaz çizimlere yansıması, saçlarda hareket gibi konular falan olacak, bizi izlemeye devam edin xD Herkese kolay gelsin, iyi çizimler.