Birinci bölümde yazdığım, karakterleri çizebilmek için gereken tekniği herkesin hatırladığını varsayarak güzeller güzeli Teresa'ya baka baka ikinci bölümün (bir türlü yapamadığım) açılışını yapıyorum... Hem erkek hem dişi karakterler için tek bir Vol 2 yazıyorum çünkü ana hatlar hemen hemen aynı.
Karakterleri sürekli hazırolda çizemeyeceğimize göre, daha önce, açı, denge ve hareket kavramlarıyla tanışmanın zamanı gelmiş geçiyor.
Denge noktası, basitçe, kişinin vücudunun tam ortasında yer alan ve hareketin ağırlığını taşıyan noktadır. poziyona göre bu nokta değişir, ağırlığı taşıyan bu nokta yere paralel durmuyorsa, doğal olarak eleman düşecek ve havada asılı gibi görünecektir.
Dengeli bir çizim yapabilmek için, işte bu orta noktadan geçen çizgi, yani orta çizgi(center line) denen, vücudu boyundan bacakların arasına dek uzanan hayali bir çizgi kullanılıyor. Hareketin yönüne göre vücut nasıl kıvrılıyorsa, bu center line da hareketin yönünü alıyor. vücudun ön ve arkasında olmak üzere iki adet orta çizgi var. Neyse, böyle anlatmakla bir yere kadar ^^ Ne dediğimi kendim bile anlamadım o derece anlatma özürlüyüm. En güzeli resimlerle açıklayalım:
Yanda görmüş olduğunuz resimdeki elemanların boynunun altından başlayan çizgi, center line oluyor. Dikkat ederseniz hareketin yönünü belirleyen çizgi bu. Omuzların be bel kemiğinin pozisyonu da buna göre belirlenmiş.
Bu figürde de aynı olayı rahatlıkla görebilirsiniz. Ön ve arka center line açıkça görünüyor. Ayakların ve omuzların pozisyonuna dikkat edin.
Daha iyi anlaşılması açısından, gerçek bir figürden birebir uygulanmış bir örnekle devam edelim:
Bu resimde center line, hareketin yönüne göre bir yay şeklinde kıvrılıyor. Peki buna sebep olan ne? Tabii ki, omuzlar ve kalçanın hareketi. Kalça kemiğinin hareketi sola, omuzların hareketi ise sağa doğru. Bu durumda arada kalıp ne yana gideceğini şaşıran orta çizgi yani center line ikisinin arasında yay şeklinde kıvrılmış.
Ee, tamam anladık orta çizgi işte, iyi de ne halta yarıyor bu? Tabii ki, çizmeyi planladığımız pozu dengeli hale getirmeye. Bir pozu bloklar halinde çizmeye başlamadan önce, orta çizgiyi ve omuzların, bel kemiğinin ve kalçanın duruş şeklini, bunlar belirlendikten sonra da ayakların durması gereken çizgiyi görmek, çizdiğimiz pozun dengeli olmasını sağlar.
Pozumuzu belirledik diyelim:
An itibariyle, buna benzer pozda bir karakter çizmek istiyoruz. Hemen orta çizgisini ve vücudun hareket çizgilerini bulalım:
Orta çizgi(center line), omuz çizgisi, göğüs altı çizgisi, göbek ve bel kemiği çizgilerini, şekildeki gibi belirliyoruz. Omuz çizgisi(yeşil) omuzları tam ortadan dümdüz kesecek şekilde çizilir. Göğüs çizgisi, ikigöğsün tam altındaki çizgidir, zaten açıkça yeri bellidir. Göbek çizgisi tam bel çukurundan geçer, bel çizgisi ise iki kürek kemiğini birleştiren çizgidir (düşük belli pantolonların kemer kısmını düşünün) En son, iki ayağın altından geçen, resimdeki gibi bir çizgi çekiyoruz, ayakların doğru açıda çizilebilmesi açısından bu şart.
Dengeyi ve hareketi oluşturan çizgileri belirledikten sonra artık çizime başlayabiliriz.
Kağıda bir baş ve boyun çizip, resimde belirlediğimiz çizgilerin aynısını bir iskelet gibi ekliyoruz. Aslında bu çizgiler bir nevi basitleştirilmiş iskelet, çünkü orta çizginin hareketi aslında omurganın o pozisyondaki duruşuna benzer. Köprücük kemiklerini omuz çizgisi, Göğüs çizgisini kaburga, bel çizgisini ise bel kemiği gibi düşünebiliriz, yani aslında basit bir iskelet oluşturduk şu anda. (oranları hatırlarsanız bu çizgilerin tam yerini çizmek zor olmaz.) En son ayak çizgisini de ekleyip devam ediyoruz.
Göğüs kafesini oluşturacak bloku ekliyoruz. Bunu yaparken referans resmin duruşuna dikkat edin. Resimde göğüs kafesi nasıl dıuruyorsa, öyle çizmeye çalışın. Üç boyutlu düşünün.
Karın boşluğunu oluşturacak küreyi ekliyoruz. Bu küre, göbek çizgisini içine alan bir dairedir.
Göbek çizgisinden başlayarak leğen kemiklerinin bulunduğu alt kısmı çiziyoruz. Nasıl durduğunu iyice anlamak için referans resme dikkat ederek çizin. Bu kısımdaki hatalar bacakların yanlış durmasına sebep olur. Kalça ve göbeği saran bir korse biçiminde çizmelisiniz bu bölümü.
Omuz dairelerini ve bisepsleri ekliyoruz. Omuz daireleri omuz çizgisinin tam altında olmalıdır. Bisepslerin duruşlarını anlamak için referans resme dikkat edin.
Üst kol ve bacakları çiziyoruz. Çok uzun veya kısa olmaması için referans resme dikkatlice bakın ve gözünüzle ölçmeye çalışın. Dirseklerin hangi çizgilere paralel olduğuna dikkat ederseniz boyutlar daha gerçekçi olur.
Alt kol, bacak, el ve ayakları ekliyoruz. Alt kol ve bacak çizmeden önce diz ve dirsekleri daire olarak çizmemiz gerek. ayak uçları ayak çizgisine tam denk gelmeli.
Omuzları birleştirip, göğüsleri ekliyoruz. Taslak hazır.
(Ben burada iyice anlaşılsın diye orta çizgi ve diğerlerini biraz kalın çizdim ama siz kalemle tek bir çizgiyle çizseniz daha iyi olur. Resimleri sadece görsel anlatım için biraz da acele çizdiğimden paint terk bir görünüm oluştu, kusura bakmayın. Anlamayan olursa ve de feedback yaparlarsa daha kaliteli resimler koymaya çalışırım)
Aşağıda farklı pozisyonlarla kadın ve erkek taslakları var. Bunları inceleyerek daha zor ve komplike pozisyonları da çizmeyi deneyin. Önemli noktaları açıklamaya çalışacağım.
Önden ve arkadan iki kolay pozisyon. Sağdaki resimde karın boşluğunu temsil eden kürenin pozisyonuna bakın. Yine sağdaki resimde gördüğünüz gibi, sadece görünen bölgeleri değil, görünmeyen bölgeleri de çiziyoruz ki resmimiz daha dengeli olsun. (sağda dikkat ederseniz gösün ve tek kolun görünmemesi gereken noktaları da çizilmiş. Karakteriniz şeffafmış gibi düşünün. Sonraki örneklerde bunu rahatça göreceksiniz.
Vücudun tüm çizgilerinin yönlerine dikkat. Doğru perspektifte çizebilmek için bu tip pozisyonlarda perspektif çizgileri ekliyoruz. |
Yere oturma pozisyonu. Hareketin yönüne ve kıvrımına dikkat. |
Yukarıda arkaya doğru eğilmiş iki karakter görüyoruz. Eğilme hareketlerinde göğüs kafesinin aldığı şekle özel dikkat edin. İlk resimde gördüğünüz komplike pozisyonda göğüs kafesinin ve leğen kemiklerinin farklı açılardan aldıkları pozisyonları da görebilirsiniz.
Yanda sürüm sürüm sürünen bi hanfendi görüyoruz. Siyahla gösterilen karın boşluğunu oluşturan küre. Omurganın bu pozisyonda nasıl kıvrıldığına dikkat edin. Omurga kıvrılınca direk olarak göğüs kafesinin pozisyonu da değişmis, dikkat.
Sürünen bi kızcağız daha. Vücut öne doğru eğik olduğundan göğüs kafesinin sadece üst kısmı gözüküyor. Okla gösterilen yerde köprücük kemiği var, kendisini atlamıyoruz. Göğüslerin duruş şekline dikkat edin. Bu tip öne eğik pozisyonlarda göğüsler yerçekimine meydan okuyamaz, ve dolayısıyla yuvarlak değil konik görünümde olur.
Durağan pozisyonları gördük. Şimdi de birazcık hareket halindeki figürlere geçelim. Aynı duran figürlerde olduğu gibi, aksiyon halindeki figürlerin de hareket yönleri vardır. Hareket tüm vücutta tek bir yöne doğru olabileceği gibi farklı vücut bilgelerinde farklı yönlere doğruda olabilir.
Örnekleri bir inceleyin bakem:
Orta çizgiye dikkat. Bu sıçrama hareketinde göğüs kafesi sola bacaklar sağa doğru hareket ediyor. |
Abla çanağı kımış :/ Bu düşme hareketinde göğüs kafesi yana, kalça ve bacaklar yukarı bakıyor. |
Bu tip hareketleri tıpkı durağan bir pozu çizer gibi, orta çizgiyi belirledikten sonra çizebilirsiniz. Tek yöne hareketlerde ise "hareket çizgisi" kullanıyoruz. (kavga sahnelerinin çiziminde bu yöntem çok işe yarıyor) Hareket çizgisi yöntemini genelde yay biçiminde, hareketin biçimine göre çizilen bir çizgiye taslağı uygulamak şeklinde düşünün. Eğer vücutta birden fazla noktada hareket varsa, kesişen iki yay şeklinde bu çizgiyi yaratmak lazım.
Örneklere gelin iki dakka, nasıl bişeymiş göreceksiniz:
Öne doğru tek bir hareket var. Bacaktan ele kadar hareket tek bir noktadan ilerliyor, diğer bacaksa bu yayı dengeler açıda yere konumlanmış. |
Milos Teodosic ve basket xD Ayaktan başa kadar yay biçiminde bir hareket var. Figür havada asılı durduğundan harekete dahil olmayan kol ve bacağa dikkat. |
Kyaa!! Bacak kalçadan itibaren yay şeklinde bir hareket içinde. Üst vücut ise farklı bir yay hareketiyle yan tarafta kalıyor. |
Taslaklardan devam edelim. Açı konusuna da değinelim istiyorum. Tüm çizdiğimiz pozlar tam ön veya profilden olacak diye bir kural yok, illa ki açılı pozlar da çizmemiz gerekecek. Birkaç açılı poz ve hareket örneği verelim:
Revy'nin poza dikkat. Low angle, yani göz seviyesinin altından bakılmış hissi veriyor. Bir (pardon iki) silah bu kadar mı güzel tutulur, aah ah |
Sabaku no Gaara, yine yakıyor ortalığı. High angle, yüksek bir noktadan aşağı bakılan açı yani. |
Alucard'ın yakın ve uzak koluna dikkat |
3D olayı yani üç boyut burada devreye giriyor. Karakterin içinde bulunacağı açıyı önce bir geometrik şekle uygulamak bir yöntemdir. Daha sonra da karakterin taslağını bu şekli referans alarak çizmek şeklinde uygulanır.
Hemen gösteriyorum:
Bir Silindirin farklı açılardan görünümü |
Referans şeklimiz silindirin içinde bir adam varmış gibi hayal edelim:
Bir karakteri yüksek yada düşük açılardan çizeceğimiz gibi, arkaplana(sahneye) farklı bir perspektifle yerleştirmemiz de gerekiyebilir. Bu durumda sahnenin perspektifine göre karakter de şekillendirilir. (Bu konuya perspektif yazılarında değineceğiz. Şimdilik sadece denemek ve görmek açısından yazıyorum)
Yandaki resimde karakter, üç farklı dikdörtgen prizmadan oluşan bir kutunun içinedeymiş gibi çizilmiş. Bunun sebebi karakteri perspektif kurallarına göre zorlanmadan çizmek. Karakterin duruş ve pozisyonunu önce prizmalar ve geometrik şekiller gibi hayal edersek perspektif kurallarıyla çelişmeden farklı açılardan çizimler yapabiliriz.
Üst ve alt açılardan çizimlerde, dikkat etmemiz gereken bir nokta da açı darakdıkça uzakta kalan vücut bölümlerinin görünürlüğünün azalması. Açı değiştikçe, vücudun alt ve üst kısmıyla ilgili denge kaybolur; uzakta kalan kısmın oranı gittikçe azalırken, yakındaki kısmın oranı artar. Bu oranları ilk etapta anlayıp uygulamanız pek mümkün olmadığından, farklı açılardan çekilmiş fotoğraflardan çalışmanız daha kolay ve faydalı olur.
Yandaki resimde, bu vücut oranlarını nasıl belirleyeceğinize dair örnek bir çalışma var. Siz de buna benzer bir çalışmayı, örnek olarak seçtiğiniz bir resme uygulayabilirsiniz. Bloklar halinde taslak çıkarmayı zaten bildiğinize göre, farklı açıdan bir karakter çizmeyi de başarabilirsiniz. Sizi zorlayacak olan tek şey, taslağı oluşturan blokların duruş biçimleri ve o açıdan görünümleri olabilir. Bunları aşmak içinse bir hile kullanıyoruz. Buna kısaca "illuminati yöntemi" diyebiliriz xD Çünkü bu tip açılardan çizilen karakterlerin duruşu bir üçgeni andırdığından, karakteri üçgen içinde çizerek açıyı dahat rahat yakalayabiliriz. Şimdi bir alt ve üstten çekilmiş iki fotoğraf örneğinde bu üçgen yöntemini göstermeye çalışalım:
Aşağıdan bakış, abiyi üçgenin içine aldık. Al sana illuminati ^^ |
Bu da tam tersi. |
Yukarıdaki şekillerde gördüğümüz gibi, karakteri tamamen kaplayacak bir üçgenin içine alıyoruz. Üçgen her zaman tüm vücudu kaplayacak biçimde olmalıdır. Çok düzgün ve simetrik bir üçgen olması gerekmiyor, karakterin pozisyonu neyse üçgeni o şekilde çiziyoruz, eğer karakter yamuksa yamuk olmalı.
İkinci resim üzerinde aşama aşama gösteriyoruz:
Üçgeni figürün başlayıp bittiği noktalardan kesiyoruz.
Belden bir çizgi geçiriyoruz (kırmızı olan) daha sonra alt ve üst vücudu ölçen düz bir çizgi çekiyoruz. Bu çizgiyi gözümüzle veya bir aletle ölçerek alt üst vücut oranını bulmak için. Daha sonra kesik üçgen çeklinin aynısını kağıdımıza geçirip bel çizgisinin olması gereken yerden aynı çizgiyi çekiyoruz.
Referans resmin orta çizgisini, omuz, göğüs, göbek vs. çizgilerini de buluyoruz (yeşil) Daha sonra kağıdımıza başı temsilen bir yuvarlak çizdikten sonra omuz ve göğüs çizgilerini ekliyoruz. sonrası da malum işte, aynen diğer örneklerde olduğu gibi bloklar halinde taslağımızı oluşturuyoruz. (Eğer bunu birçok kişinin örnek bir resim olmadan yapamadıkları konusunda feedback alırsam yazıyı günceller ve o aşamayı da eklerim.)
Açı illa yukarı veya aşağıdan olacak diye bir kural yok. Aynı yöntemi öne yada arkaya açılı çizimler için de kullanabiliriz. (üç boyut vardı demi?)
Yanda gördüğümüz örnekteki iki seksen yatan elemanın vücudunun arkada kalan üst kısmı daha kısa, alt kısmıysa perspektifle orantılı olarak daha uzun. Sonuçta o da aynı bahsettiğim üçgen biçimindeki prototipe uyuyor. Bu tip açılı figürleri de yukarıda anlatılan örnekteki gibi çizmemiz mümkün. Yapmamız gereken tek şey orta çizgiyi, omuz, göğüs, bel ve ayak ucu çizgilerini bulup doğru yerleştirmek. Blokların aldıkları şekillere dikkat. Tekrar ediyorum, blokların hepsini görünsün görünmesin çizmeliyiz, tıpkı şeffafmış gibi. İkinci bir konu, üçgenimizi ayak çizgisinin şekline göre kesiyoruz, ayak uçları illa paralel durmayabilir.
Off amma yazdım lan. Bu kadar yazıyı okuyan var mıdır ^^ dünden beri bununla uğraşmamın sebebi olayı tüm bu noktaları tam anlatabilmekti. Umarım faydalı olabilmiştir. Gelecek bölümde yine kadın ve erkek olarak ayırmak suretiyle devam edeceğiz, bu kez yaş, kilo, boy, statü vs. konulara göre farklı çizimler ve kas grupları üzerinde durmayı düşünüyorum. Baş ve yüz çizimlerine sonradan geleceğim.
Bazı detayların karmaşıklığı gözünüzü korkutmasın, kolaydan zora doğru çalışarak işi ilerletebilirsiniz, hemen vazgeçmeyin istediğiniz gibi olmuyorsa.(vazgeçer vazgeçmez bana soracaktı sanki) Her neyse, her türlü soru için nasıl irtibata geçeciğinizi biliyorsunuz, herkeslere kolay gelsin ^^
Ellerine sağlık :)
YanıtlaSil