Kısa bir aranın ardından göz çiziminden devam ediyoruz.(reklamları izlediniz^^) Geçen bölümde pek detaya girmemiş, sadece temel bilgilerden gitmiştik. Bu bölümde olayı biraz daha detaylandırmak, ayrıca biraz daha kilit noktalara değinmek istiyorum.
Madem açılardan devam edeceğiz, ilk bölümde girmediğimiz aşağıdan ve yukarıdan görünüş ile devam edebiliriz. Burada kasıt yukarı veya aşağı bakan yüzde gözlerin nasıl çizileceği.(Dikkat yukarı bakan göz demedim, yukarı bakan "yüz")
Yukarı bakan bir yüzde, elmacık kemikleri gözden daha ön planda olduğu için gözün şekli biraz deforme görünür. Ayrıca açı genişlediğinden gözler olması gerekenden kısa görünürler. Aşağıdaki resmi inceleyelim:
Gördüğünüz gibi açı genişledikçe gözün yüksekliği azalıyor. Yüksekliğin azalmasıyla gözün iki beyaz kısmı daralırken, göz merceğinin daha az bir kısmı görünür oluyor. Hem alt hem üst kısmın aynı anda aşağı bakan bir yay şeklini aldığına dikat edin.
Aşağı bakan yüzdeki göz çizimiyle devam edelim. Burada iki farklı durum söz konusu. Gözler de aşağıda bir noktaya odaklanmış olabilir, veya gözler yukarı bakıyor olabilir. Yukarıya bakma durumunda gözler açık, diğer durumda ise kapalı görünür. Aşağıda açık bir gözün karşıya ve yukarıya bakan yüzde nasıl göründüğüne dair iki tane resim var:
Yukarıdaki örnekte gördüğünüz gibi, gözün açısı daraldıkça gözün şekli de perspektife göre, aşağı doğru daralır. Göz merceği odak noktasına göre hareket ettiğinden yukarı çıkar. Gözün üst kısmı alt kısmına göre büyük görünmeye başlar, kaş daha çatık görünür ve göz kapağına yakınlaşır. Tüm bunlar perspektifle ilgilidir.
Aşağıda aynı gözün yüze yerleştirilmiş hali var. İncelerseniz daha rahat anlayabilirsiniz.
Şimdiye dek hep açık gözlerden bahsettik. Biraz da kapalı gözlere değinelim. Özellikle cool karakterlerin konuşurken gözlerini kapattığını düşünürsek bu da önemli bir konu ^^ Aslında kapalı göz çizmek çok daha kolay, çünkü göz merceğiyle fala uğraşmadan, göz kapağı ve kirpikleri çizerek işin içinden çıkıyorsunuz.
Kapalı göz çizerken dikkat etmeniz gereken iki nokta var: Birincisi göz kapağını atlamamak, ikincisi de gözü temsil eden tek çizgiyi doğru yere çizmek. Gözün yeri, mutlu yüz ifadesinde üst çizginin, üzgün ifadede ise alt çizginin olması gereken yerdir, normal bir ifadede ise göz çizgilerinin tam ortasındadır.
Aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:
1- Önce gözün yerini ve şeklini belirleyen bir yay çizin :
Işıltıları daima dairesel çizin. Gözün her tarafına eşit ışık yaydığınızdan emin olun. Işık tam bir daire veya elips şeklinde olabileceği gibi, gözün bir yarısını da kaplayabilir.
Işıkları her iki göze eşit dağtmayı da tabii ki unutmayın.
Gölgeler: Gözdeki siyah kalması şart olan kısımlardır. Bu kısımlar göz bebeği ve üst kirpiklerin altında kalan bölgedir. Gözün rengi açık veya koyu, kirpiklerin altında kalan bölgeye biraz siyahlık eklemeyi unutmayın.
Orta Tonlar: Bu tonlar her zaman bulunmak zorunda değil. Koyu renk gözler genelde simsiyah çizilir, çok açık renk gözlerse beyaz kalır. eğer orta koyulukta bir göz çizmek istiyorsanız gölgeler ve ışıklar dışında kalan kısımlara screentone uygulayın. Eğer kurşun kalemle çiziyorsanız da bu bölümleri boyarken dış kısımların daha koyu, ortaların daha açık olmasına dikkat edin.
Taramalar: Taramalar açık renk gözlerde göz bebeği çevresinde bulunabilir. Uzak çizimlerde taramaya gerek yok, ama gözler yakından çizilmişse mutlaka biraz tarama eklemelisiniz.
Yukarıda realistik bir gözdeki taramalrı görüyorsunuz. Taramaları yapma sebebimiz gözleri üç boyutlu göztermenin yanı sıra, gözün gerçek yapısından da kaynaklanır. (gözünüze dikkatli bakarsanız benzer yapıyı farkedersiniz. Aşağıdaki resimde manga tarzı bir göze uygulanmış bir örnek var:
Tarama gölgelendirme amacıyla kullanılabileceği gibi, üst tarafa siyah gölgelendirme yapıldığı durumlarda ışıkta kalan alt tarafı vurgulamak için de kullanılabilir. Çok mekanik görünen, tek düze taramalardan kaçının, tarama yaparken ışık-gölge dengesini gözetmeyi de unutmayın. Çok fazla tararsanız gözler olması gerekenden koyu renkte görünecektir. (Tarama konusuna zaten genel olarak değinmeyi düşünüyorum)
Göz konusunu da burada bitirdik... Benden bu kadar, gerisi sizin araştırma ve incelemelerinize kalmış. Gelecek bölüm, tahmin edeceğiniz gibi ağız ve burun çizimleri. şimdilik ben kaçıyorum, herkese kolay gelsin, iyi çizimler ^^
p.s.: İmkanlarımın kısıtlılığından dolayı tutorialler pek kaliteli değil. İmkanları biraz düzelttiğim anda kalite de daha yükselecektir. Umarım anlaşılması için yeterlidir ^^
Madem açılardan devam edeceğiz, ilk bölümde girmediğimiz aşağıdan ve yukarıdan görünüş ile devam edebiliriz. Burada kasıt yukarı veya aşağı bakan yüzde gözlerin nasıl çizileceği.(Dikkat yukarı bakan göz demedim, yukarı bakan "yüz")
Yukarı bakan bir yüzde, elmacık kemikleri gözden daha ön planda olduğu için gözün şekli biraz deforme görünür. Ayrıca açı genişlediğinden gözler olması gerekenden kısa görünürler. Aşağıdaki resmi inceleyelim:
Gördüğünüz gibi açı genişledikçe gözün yüksekliği azalıyor. Yüksekliğin azalmasıyla gözün iki beyaz kısmı daralırken, göz merceğinin daha az bir kısmı görünür oluyor. Hem alt hem üst kısmın aynı anda aşağı bakan bir yay şeklini aldığına dikat edin.
Aşağı bakan yüzdeki göz çizimiyle devam edelim. Burada iki farklı durum söz konusu. Gözler de aşağıda bir noktaya odaklanmış olabilir, veya gözler yukarı bakıyor olabilir. Yukarıya bakma durumunda gözler açık, diğer durumda ise kapalı görünür. Aşağıda açık bir gözün karşıya ve yukarıya bakan yüzde nasıl göründüğüne dair iki tane resim var:
Standart açı |
Aşağı bakan yüz |
Yukarıdaki örnekte gördüğünüz gibi, gözün açısı daraldıkça gözün şekli de perspektife göre, aşağı doğru daralır. Göz merceği odak noktasına göre hareket ettiğinden yukarı çıkar. Gözün üst kısmı alt kısmına göre büyük görünmeye başlar, kaş daha çatık görünür ve göz kapağına yakınlaşır. Tüm bunlar perspektifle ilgilidir.
Aşağıda aynı gözün yüze yerleştirilmiş hali var. İncelerseniz daha rahat anlayabilirsiniz.
Perspektife dikkat edin: Göz, aşağı doğru küçülüyor. |
Gözlerin başta duruşu |
Şimdiye dek hep açık gözlerden bahsettik. Biraz da kapalı gözlere değinelim. Özellikle cool karakterlerin konuşurken gözlerini kapattığını düşünürsek bu da önemli bir konu ^^ Aslında kapalı göz çizmek çok daha kolay, çünkü göz merceğiyle fala uğraşmadan, göz kapağı ve kirpikleri çizerek işin içinden çıkıyorsunuz.
Kapalı göz çizerken dikkat etmeniz gereken iki nokta var: Birincisi göz kapağını atlamamak, ikincisi de gözü temsil eden tek çizgiyi doğru yere çizmek. Gözün yeri, mutlu yüz ifadesinde üst çizginin, üzgün ifadede ise alt çizginin olması gereken yerdir, normal bir ifadede ise göz çizgilerinin tam ortasındadır.
Aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:
1- Önce gözün yerini ve şeklini belirleyen bir yay çizin :
2- Kaşı çizin. Göz kapağı için yer bırakmayı unutmayın.
3- Göz çizgisini kalınlaştırıp gerçek şeklini verin.
4- Göz kapağını ekleyin. Karakter kadınsa daha yoğun kirpik çizmelisiniz.
Birkaç farklı örnek:
Üzgün |
Mutlu |
Tam gaz devam. Sıra geldi farklı yönlere bakan gözlerin çizimine. Bunda aslında söyleyecek fazla da birşey yok, çünkü nereye baksın istiyorsanız göz merceğini oraya çizmek dışında yapacak birşey yok. Çizmeden önce göz bebeklerinin olacağı yerlere birer nokta koyup kontrol ederseniz şaşı çizme ihtimaliniz ortadan kalkar.
Karakterlerde yaş ilerledikçe, gözlerde de önemli değişimler olur. Manga çizimlerinde zaten dikkat etmişsinizdir. Kemik yapısının ve yüz hatlarının gelişimine paralel olarak gözler de biraz daha kısık ve daha köşeli bir hal almaya başlar. Bebek ve çocukların gözleri genelde iri ve yuvarlaktır. Göz kapakları belli belirsizdir. Yaş ilerledikçe yüze daha ciddi ve olgun bir ifade vermek adına, gözler gerçek boyuta biraz daha yakın şekilde çizilir. Yaşlı karakterlerde ise, göz altı torbaları belirginleştiği ve göz kapakları derideki değişimler sebebiyle sarktığı için gözler iyice kısıklaşmış durumdadır. Zaten ellilerinde bir karaktere iri ve yuvarlak gözler çizdiğinizde yüz ifadesi asla tasarladığınız yaşta görünmeyecektir. (tabi karakter hiç yaşlanmayan veya çok yavaş yaşlanan bir ırktan değilse ^^)
Erkek ve kadın karakterlerin göz biçimlerinde çok fazla fark olmamasına rağmen, erkeklerin gözleri genel olarak daha keskin ve köşelidir. Bu biraz da yaşa bağlıdır, genç yaşlarda bu kuralı ihlal edebilirsiniz, ama daha olgun yaşlardaki karakterlerde buna dikkat etmeniz maskulen bir hava yakalamanız için gerekli.
Karakterinizin ruhsal özelliklerine göre de göz çiziminde oynamalar yapabilirsiniz. Birkaç genel-geçer nokta:
- İri ve yuvarlak hatlı gözler masumiyeti veşirinliği temsil eder. "Moe" karakterlerin gözleri genelde yuvarlak hatlı ve iridir.
- Göz merceği küçüldükçe karakterin ifadesi daha ciddi ve kurnaz bir hal alır.
- Göz merceğini bir noktadan ibaret çizerseniz karaktere "villain" havası verebilirsiniz.
- Ciddi karakterlerin gözleri köşeli, dikdörtgen veya üçgene benzer şekillerdedir.
- İnce ve elips şeklinde göz merceği karakteri gizemli gösterir.
- Göz kapağı çok belirgin karakterler genelde sakin yaratılışlı, heyecansız tiplerdir. (Zaten düşük göz kapağı sürekli uykulu gibi, durgun bir ifade verir)
- Asabi karakterlerin göz mercekleri biraz daha küçüktür.
- Gözleri çok kısık karakterleri gözleri sürekli kapalı gibi çizebilirsiniz, problem olmaz. (ben de bunu anlamıyorum arkadaş, bu animelerdeki Ichimaru Gin gibi tipler neresiyle görüyor biri bana açıklasın :p)
- Kaşlarda da aynı kural geçerli, yuvarlak hatlı kaşlar şirin ve çocuksu, köşeli kaşlar daha ciddi görünür. Kaşları ne kadar yukarı kalkık çizerseniz o kadar asabi bir görüntü sağlarsınız. Erkek karakterlerin kaşları özellikle olgun yaşlardaysa biraz daha kalın olmalıdır.
Tabi bunlar genel ve biraz klişeleşmiş noktalar. Bağlı kalmak zorunda olmasanızda yardımı olabilir.
Işık gölge konusuna geçebiliriz sanırım. Bu ışık-gölge yapımında amaç tamamen göz merceğine gerçek bir göz merceği efekti kazandırmak. Göz merceğinin aslında bir yarımküre olduğunu biliyoruz. Işıklandırmalarımız da buna uygun olmalı.
Gözdeki ışık dağılımına bakarsak, 4 ayrı alan olduğunu görürüz:
- Işıltılar
- Gölgeler
- Orta tonlar
- Taramalar
Bu dördünün dağılımı gözün şekline, ışığın oranına ve gözün rengine göre değişim gösterir.
1- Işıltılar: Işıltılar, manga tarzı gözlerin olmazsa olmazı. İyi İyi dağıtılmamış veya çizilmemiş ışıklar gözün tek boyutlu görünmesine sebeb olacaktır.
Tek daire şeklinde ışıklandırma |
Komplike ışıklandırma, Yarım ay şeklinde ve elip ışıklar beraber |
Işıkları her iki göze eşit dağtmayı da tabii ki unutmayın.
Gölgeler: Gözdeki siyah kalması şart olan kısımlardır. Bu kısımlar göz bebeği ve üst kirpiklerin altında kalan bölgedir. Gözün rengi açık veya koyu, kirpiklerin altında kalan bölgeye biraz siyahlık eklemeyi unutmayın.
Orta Tonlar: Bu tonlar her zaman bulunmak zorunda değil. Koyu renk gözler genelde simsiyah çizilir, çok açık renk gözlerse beyaz kalır. eğer orta koyulukta bir göz çizmek istiyorsanız gölgeler ve ışıklar dışında kalan kısımlara screentone uygulayın. Eğer kurşun kalemle çiziyorsanız da bu bölümleri boyarken dış kısımların daha koyu, ortaların daha açık olmasına dikkat edin.
Taramalar: Taramalar açık renk gözlerde göz bebeği çevresinde bulunabilir. Uzak çizimlerde taramaya gerek yok, ama gözler yakından çizilmişse mutlaka biraz tarama eklemelisiniz.
Yukarıda realistik bir gözdeki taramalrı görüyorsunuz. Taramaları yapma sebebimiz gözleri üç boyutlu göztermenin yanı sıra, gözün gerçek yapısından da kaynaklanır. (gözünüze dikkatli bakarsanız benzer yapıyı farkedersiniz. Aşağıdaki resimde manga tarzı bir göze uygulanmış bir örnek var:
Tarama gölgelendirme amacıyla kullanılabileceği gibi, üst tarafa siyah gölgelendirme yapıldığı durumlarda ışıkta kalan alt tarafı vurgulamak için de kullanılabilir. Çok mekanik görünen, tek düze taramalardan kaçının, tarama yaparken ışık-gölge dengesini gözetmeyi de unutmayın. Çok fazla tararsanız gözler olması gerekenden koyu renkte görünecektir. (Tarama konusuna zaten genel olarak değinmeyi düşünüyorum)
Göz konusunu da burada bitirdik... Benden bu kadar, gerisi sizin araştırma ve incelemelerinize kalmış. Gelecek bölüm, tahmin edeceğiniz gibi ağız ve burun çizimleri. şimdilik ben kaçıyorum, herkese kolay gelsin, iyi çizimler ^^
p.s.: İmkanlarımın kısıtlılığından dolayı tutorialler pek kaliteli değil. İmkanları biraz düzelttiğim anda kalite de daha yükselecektir. Umarım anlaşılması için yeterlidir ^^
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Pardon, bişey sorabilir miyim?