11 Aralık 2012 Salı

Weeaboo -Ah bir Japon Olsam Sendromu-

Aslında bu konuyu hiç yazmayı düşünmüyordum, ama son zamanlarda çok yaygınlaştı ve her popülerleşen şey gibi ota b.ka kullanılmaya başladı. Zaten internet ortamında başlayan birşeyin de bu duruma gelmemesi imkansız, neyse. Hani Weeaboo lar, yani "Ah Bir Japon Olsam" sendromundan muzdarip arkadaşlar ne kadar itici görünüyorsa, Japonya'ya dair en ufak bir paylaşımda bulunanlara bu kelimeyi yapıştırmakta o kadar itici görünüyor. Bilirkişi tavrıyla car car konuştuğua bakmayın, sadece gözlemlerimin sonuçlarını anlatıyorum.


Weeaboo kelimesi, daha önce "Wapanese"(Wannabe ve Japanese sözcüklerinin birleşimi) olarak söylenen bir kelimenin 4chan sitesinde mutasyona uğramış hali. Kısaca "Japon özentisi" insanları tanımlamakta kullanılıyor. Çıkış noktası aşağıdaki karikatürmüş (pekte takip etmedim o sıralar açıkçası)

 Tanımı biraz açarsak, Weeaboo denilen kişiler, genellikle manga-anime kültürünün etkisiyle Japonya ile aşırı derecede kafayı bozmuş, Japonlar gibi davranmaya çalışan, hayatta tek amacı Japonya'ya gitmek, bir şekilde o kültürün içinde bulunmak olan, kafasında ütopik bir Japonya oluşturmuş ve buna inanarak Japon kültürünü bu ütopya zanneden insanlar. ama bunu yaparken, gerçek Japon kültürünü tanımaya çalışmak yerine, sağdan soldan görüp duyduklarıyla Japon gibi görünmeye/davranmaya çalışanlar, anime ve birkaç alt kültürü Japonya'nın kendisiymiş gibi görenler.

Bunun da dereceleri, cidden abartmış olanları ile semptomları yeni göstermeye başlayanları var tabi. Bunların genel özellikleri şu şekilde:

- Japonca bilmediği halde bazı Japonca kelimeleri başka bir dil konuşurken araya sıkıştırmak(kawai, baka, desu vb.)

- İnsanlara hitap ederken isimlerine olur olmaz -kun, -san, -chan gibi ekler getirmek,

- Japon kültürünü manga/anime/visual kei/Harajukudaki alt kültürlerden ibaret zannetme,

- Birkaç grup bildiği halde Visual Kei dışında birşey dinlemediğini, Visual Kei in muhteşem olduğunu falan savunmak,

- Hemen herşeyi hashi(çubuk) ile yemeye çalışmak,

- Japonya'ya gitse hayatının mükemmel olacağına inanmak, Japonya'nın herşeyini çok çok üstün düşünmek, Japonya'da herşeyin kusursuz olduğunu iddia etmek,

- Animelerde gördüğü şeyleri Japonya'da gerçekten oluyor zannetmek.

- Otaku kelimesinin gerçek tanımını bilmeden ve o tanıma uymadan otaku olduğunu iddia etmek.

- Sanal ortamda Japon olduğunu iddia etmek.

Aslında "özenti" kelimesini tam olarak karşılayan şeyler, yani her neyin özentisi olursa olsun, genelde "olmadığı gibi görünme" meraklısı insan bu gibi özellikler taşır, kendini farklı göstermek ister. Ama kendisi olamadığı, olmak istediği şeye de dönüşemediği için tuhaf  veya itici görünür. Olay bundan ibaret.

Tabi bir de olayın diğer boyutu var. İnternet ortamının aşırı rahatlığı sebebiyle önüne geleni yaftalamaya alışmış, özgüven eksikliğini sanal ortamda gideren tipler, son zamanlarda bu konuya da el atmışlar.(konuyu Türkiye ile sınırlandırmıyorum, dünya genelinde bunlardan çok var) Japonya ile ilgili herkese bu damgayı vurmaya başlamışlar.

Cosplayi weeaboo ile karıştıran bir
 internet memesi

Weeaboo'lar, biraz özgüven eksikliği sonucu, kendi oldukları şeyi başka birşeyle değiştirmeye çalışanlar, bu bahsettiğim tipler de çok farksız değil. Onlarda da aynı problem var. Çoğu bir insanın gözünün içine bakarken söyleyemediği cümleleri sanal ortamda sarfeden tipler, gözümde bir weeaboo dan farklı değiller.

Peki weeaboo ne değildir?

Gerçek Japon kültürüne ilgi duyanlar: İnsanlar istediği kültüre ilgi duymakta ve araştırmakta özgürdür. Bir kişi bir kültürü merak ediyor diye o kültüre ait olmak istiyor demek değildir.

Anime/manga sevenler: İstediği kadar takıntılı düzeyde sevsin, eğer etkisinde kalıp yukarıda saydıklarıma benzer bir özentilik yoksa weeaboo değildir. En fazla otaku falan denebilir çok obsesifse. İzlediğimiz filmlerin yüzde doksanı Hollywood filmi ama çoğumuz amerikan özentisi falan değiliz.

Japonca öğrenmeye çalışanlar: Bir dili başka bir dille karışık kullanmayı alışkanlık edinmek iticidir evet, ama bir dili öğrenmek özentilik değildir, karışıklık olmasın.

Japon mutfağı sevenler/Japon yemekleri yeme alışkanlığı olanlar: Her vodka içen Rus özentisi, her pizza yiyen İtalyan hastası olmadığı gibi Japon yemekleri sevmekte bir özenme durumu sayılamaz. Rameni çubukla yedi diye kimse weeaboo olmaz, gidip mantıyı öyle yiyorsa belki.

Gerçek Visual Kei dinleyicileri: Şimdi Black Metal dinleyenlere Norveç özentisi demek gibi birşey bu da. Özenti ile gerçek dinleyici arasındaki fark zaten gayet açık ve net.

Cosplay yapanlar: Cosplay Japonların tekelinde birşey değildir. Zaten Japonya'da doğmuş bir olay da değildir.  İnternet memeleri sağolsun bilmeyenlerde böyle bir izlenim oluştu, cosplay=weaaboo gibi.

Japonlar arasında weeaboo lar genellikle nefret edilen birşey değil. Bir grup insan kültürleriyle ilgili yanlış ve saçma algılar yarattığından bunları pek sevmiyor ama geneli ya gülüp geçiyor ya da tepki vermiyor. Japonya'da bu insanlar en fazla dışlanır, fazla arkadaş bulamaz. Diğer ülkelerdeki gibi acımasız bir sınıflandırmaya maruz kalmıyorlar.(böyle kafa Japonlar bunlarla çok sağlam dalga geçiyor en fazla^^o da nadiren. Tek yaptıkları muhattap olmamak) Daha ilgi alanlarını doğru düzgün bilmediğiniz bir Japonla bıktırana kadar anime konuşmaya çalışmaz, ve olur olmaz yerlere Japonca anime repliklerini sıkıştırmazsanız  arkadaş edinme şansınız biraz daha yükselir.

Şahsen ben, weeaboo lardan rahatsız olmuyorum, çok ileri derecedeyse gülüp geçiyorum. Eğer o kendi hayal dünyasında o şekilde mutluysa, ben kim oluyorum da sen şusun sen busun deme lüksüm olsun. Herkes mutlu olduğu gibi yaşasın, kimseye zararları yok sonuçta.

Son bir not: Bu yazıyı herhangi bir şekilde bu konuda eleştiri aldığım veya weeaboo olarak nitelendirildiğim için yazmadım. Yazma sebebim, her türlü yaftalamadan rahatsız olmam ve özellikle bu kelimeyi herkese yakıştıranlardan duyduğum rahatsızlık. Umarım kimseyi kırmadan anlatmak istediğim şeyi anlatabilmişimdir. Sonuna kadar okuyabilenlere teşekkürler ^^

5 yorum:

  1. Dostum her kimsen veya neysen (hakaret olarak algılama bilinmezlik için :D) senin gibi birinin var olması beni çok mutlu ediyor yazdığın yazının %100 'üne katılıyorum bu kadar doğru anlatabilirdin ben buna yakın bir şekilde kendimi anlatmaya çalışıyordum ama eksik kaldığım noktalar vardı.Senin tüm çalışmaların hoşuma gidiyor zaten umarım hep böyle devam edersin :) %100 dedim ama 1 noktaya farklı bir yorumum var aslında; Her ne kadar katılsam şu genel özelliklerine özellikleri özentilik için değil arkadaşlarıyla eğlenmek için de yapanlar olabiliyor yani en azından ben öyle yapan insanları yanlış bulmuyorum yani bir grup japon kültürüyle ilgili bilgisi olan arkadaş (veya anime izleyen manga okuyan ) beraberken birbirlerine şakasına kun chan demesi veya beraber yemek yerken felan inadına çubukla denemeleri gibi şeyler bana yanlış gelmiyor açıkcası sonuçta bunlar kendilerini kandırmıyorlar veya bağnazlık yapmıyorlar eğleniyorlar.Bunu sen aslında orda bir bakıma demiş olsan da kendi fikrimi belirtmek istedim. Tekrar teşekkürler böyle güzel bir yazı için :)

    YanıtlaSil
  2. Aral dostum son dakikada Weeaboo oldğunu kanıtladın (bu arada bende Weeabooyum galiba 2 3 madde uyuyo:)

    YanıtlaSil
  3. admin (yazar) çok haklısın hespisinde hak veriyorum nerdeyse ama ben örneyin canımı sıkınca birine bak gibi şeeyler diebiliyorum çünkü anlamını bilmediği için sataşamaz.Veya şakalaşırken kelimelu ir kullanıyorum.Sanal ortamda jopon olduğunu idda etmek konusunda türkiye çoğunlukla olmadığı için seçeneklerde japonyayı sevdiğim için (ki keşke japon olsam demek istemiyorum sadece mangaka)seçiyorum sence bişi olurmu bence olmazda sohbet olsun diye soruyorum :D son olarak yemeği çubuk ile yemek işi cidden yapılıyormu o kadar abarttılarmı :D

    YanıtlaSil
  4. bazı resimler görünmüyor örnek 2. resim

    YanıtlaSil
  5. Weeaboo yum biraz :3 ama Japon kültürünü gayet iyi bilirim ve yukarıda saydığın hani otakunun anlamını bilmeyenler ve japon kültürünü sırf anime ve cosplay sananlardan değilim Allah ' a şükür . Kelime karıştırma olayı yoktur bende ama Japonca iyi bilirim . Asosyal değilim ama manga ve anime 5 yıldır takıntılıyım yani o yüzden Otaku diyemem çünkü hayatımın her saniyesi anime değil .-.
    Birde animeyi sadece çizgi film sananlar ve animelerin hepsini ecchi veya hentai sananlardan gıcık kaparım . Hani Japonyaya gitmek en büyük hayalim falan ama mükemmel de diyemem her ülkede kötü olaylar , afetler , krizler , siyasal krizler olabilir . Hiçbir ırk veya ülke mükemmel değildir ve bence çok haklısın :3 severek takip ediyorum ^^
    Yorum yazarken inşallah seni sinir etmemişimdir ettiysemde şimdiden GOMENNASAİ ! :3

    YanıtlaSil

Pardon, bişey sorabilir miyim?